Sunday, July 17, 2005

antara pembangunan dan sejarah

Banyak kali kita berada dalam persimpangan. contoh yang aku nak bawak ni, bagi aku sangat penting. aku tak nak cakap pasal sejarah pasir salak ke, sejarah chandi lembah bujang ker, tapi aku nak bagi contoh pasal sejarah agama yang aku anuti sekarang.



Mecca is well known as the most visited holy place every years. The demand for it to become bigger n more pleasant is hard to be denied. We are talking about massive things such as hotels, apartments, parking space and of course places for praying. And we know also that those things must be erected on the same place where our prophet put his feet to deliver the teaching of islam as our way of life. His house, his wives' houses, his friends' houses including his isolating places. So, there is where the collision happens.

Susah nak buat keputusan. Nasib baik bukan aku yang kena buat keputusan tu. Satu group iaitu puak Wahabi (golongan yg tgh jaga Mekah ni) kata, kita tak boleh taksub sgt pada tempat ni. Spt contoh rumah nabi, tempat nabi start dakwah (dar al Arqam) n so on. Kenapa? Sebab tak nak orang islam memuja benda tu smua. Ye la, orang kalu dah taksub ni macam macam, boleh puja puja lagi. Kalu kat tmpat kita, ada orang g amik no ekor. Kat sana, yang aku dah tengok, diorang memang emotional, terutama kalu terbabit dengan mende2 camni. Maybe penghayatan tu lebih kut. Kalu diorang dah tahu menda tu bekasan nabi, kekasih hati, kalau bekas tapak kaki pun diorang samggup cium sampai berdebu muka. Jangan hairan kalu diorang tahu rumah nabi, mesti berduyun2 pergi tido kat sana dengan harapan kalau2 mimpi kat situ, dapat jumpa nabi. Kalu boleh macam tu, aku pun sanggup. Jenis macam ekstrem pun banyak. Aku tengok sendiri puak-puak belas sana (bukan asia atau eropah) tak kira laki ke ppuan ke, jenis yang meraung-raung sambil memegang kelambu kaabah. Sehingga terpaksa di ketuk oleh security kat situ. yang meraung2 sambil sa'ie pun ada. Mereka ini yang dilihat oleh wahabi sebagai contoh akan menimbulkan ketaksuban yang akhirnya membawa kepada pemujaan.

Mungkin itu sbg alasan puak wahabi untuk mengorbankan kesan2 sejarah tersebut demi pembangunan. Mengorbankan tidak salah, malah kadang2 itu lebih baik. Perlu difahami jugak bahawa mereka pun terdesak untuk menyediakn perkhidmatan yang terbaik kerna keperluan sentiasa meningkat tahun demi tahin. betapa mereka terpaksa melayan berjuta jemah setiap tahun dengan pelbagai keren ah. Imej dan namabaik sebagai penjaga kaabah tetap mesti mau jaga kan? Namun, adakah itu berbaloi? Apakah kesan2 peninggalan yang tidak dapat diganti dgn apa pun itu boleh dikorbankan begitu sahaja, tambahan lagi dengan Nabi Muhamaad itu sebagai the last prophet on earth. As a man for a reason of earth created?

Terlalu halus rambut di dalam debu tepung yang fragile. Sekali lagi anu berrsyukur sbb bukan aku yang kena buat keputusan, kerana kalu aku ke sana nanti menunaikan rukun islam ke lima (insyaAllah mampu) aku mesti mengharapkan keadaan yang selesa untuk beribadat( kalu x selesa, aku anggap ujian la). Pada waktu yang sama, aku juga mengharapkan dapat menjejak kaki ke tempat yang pernah dijijak oleh nabi, melihat tinggalannya moga2 semangat aku n kecintaan aku pada agama Islam bertambah...

Have a click on this n read more http://utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2005&dt=0715&pub=utusan_malaysia&sec=rencana&pg=re_07.htm&arc=hive

1 comment:

Wan Mohd Fahimi said...

a'aah, golongan wahabi mmg camtu. diorg takut sgt ada certain muslim yg taksub sgt smpai btukar jadi pemujaan tmpat2 yg byk sejarahnya tu. tp to demolish all those places? hmphhh..susah nak cakap bro... susahh...